عایق کاری

مشخصات پروژه

  • نام پروژه عایق کاری
  • تاریخ شروع 1401/6/5
  • تعداد نظرات 0
  • تعداد نمایش 347

عایق کاری

عایق کاری لوله ها

-عایق کاری لوله های آب گرم مصرفی

عایق کاری لوله ها به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی صورت می گیرد. همچنین به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به افراد، باید لوله های گرمایشی به نحوی عایق شوند که دمای سطح خارجی آنها از 48 درجه سانتی گراد (دمایی که باعث سوختگی پوست می شود کمتر شود. لوله کشی توزیع آب گرم مصرفی، به منظور کاهش اتلاف انرژی، باید برابر الزامات مقرر شده در این قسمت عایق شوند.

عایق کاری لوله های آب گرم مصرفی در صورتی که دمای محیط 24 درجه سانتی گراد و ضریب هدایت گرمایی عایق w/m2.K034/0

و دمای آب گرم مصرفی حداکثر تا 60 درجه سانتی گراد باشد.

-مطابق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در سیستم های آب گرم مصرفی، لوله ها باید دارای عایق حرارتی با مقاومت حرارتی بیش از m2.K/W88/0 باشند.

-مخزن های آب گرم باید دارای عایق حرارتی با مقاومت حرارتی بیش از m2.K/W 1 باشند.

- در استخرهای عمومی، که از آب گرم استفاده می کنند، استفاده از پوشش الزامی است. در مورد استخرهای شخصی ساختمان های مسکونی که از آب گرم استفاده می کنند، بهره گیری از این پوشش توصیه می شود.

. عایق کاری لوله های آب سرد مصرفی

 در برخی از مکان ها که بار نهان (رطوبت) زیاد است و یا در برخی از مواقع سال که رطوبت محیط بالاست ( مثلا تابستان)، ممکن است که رطوبت موجود در هوا روی جداره خارجی لوله تقطیر شود و اگر لوله از سقف کاذب عبور میکند باعث چکه کردن آب می شود که در این صورت راه حل مناسب، عایق کردن لوله آب سرد است.

محاسبه ضخامت عایق لوله ها

ضخامت عایق لوله های آب گرم یا سرد را می توان از فرمول های زیر محاسبه کرد

در روابط فوق h ضریب انتقال حرارت جابجایی محیط بر حسب W/m*K ، Th(c) دمای سطح لوله آب گرم (یااب سرد)بر حسب درجه سانتی گراد، T دمای متوسط محیطی که لوله آب گرم (یا آب سرد) در آن قرار دارد بر حسب درجه سانتی گراد Ts دمای سطح عایق بر حسب درجه سانتی گراد، Kضریب هدایت حرارتی عایق بر حسب R3, W/m.K شعاع خارجی عایق لوله آب گرم (یا آب سرد) بر حسب متر، R2 شعاع خارجی لوله آب گرم (یا آب سرد) برحسب متر و ضخامت عایق حرارتی لوله آب گرم (یا آب سرد) بر حسب متر میباشد.

ضرایب A و B بر حسب جنس لوله تعیین می شوند.

شرکت فنی مهندسی فرنام انرژی

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر