آتش نشانی

مشخصات پروژه

  • نام پروژه آتش نشانی
  • تاریخ شروع 1401/6/3
  • تعداد نظرات 0
  • تعداد نمایش 243

آتش نشانی

 

یکی از متداول ترین حوادث ناگوار محیطهای خانگی صنعتی تجاری و ... آتش سوزی می باشد. معمولا با تدابیر و پیش بینی های لازم می توان حوادث آتش سوزی را به یک چهارم تقلیل داد و در صورت وقوع آتش سوزی نیز، اگر محل کار مجهز به تجهیزات و وسایل جدید آتش نشانی باشد، می توان خسارات ناشی از آن یک چهارم حوادث پیش بینی نشده را نیز به حداقل رسانید. همانطور که میدانیم این اکسیژن موجود در هواست که به مصرف سوخت می رسد. بنابراین سوختن عبارت است از ترکیب عناصر یک جسم با اکسیژن هوا که آن را اکسیداسیون مینامند. اکسیداسیون ممکن است به صورت ملایم و تدریجی باشد مانند سوخت و ساز غذا در بدن و یا به سرعت انجام شود و با حرارت زیاد همراه باشد مانند سوختن کاغذ یا فعل و انفعالات ش یمیایی که تولید احتراق کنند. اگر احتراق با نور همراه باشد اشتعال نامیده میشود، و اگر اشتعال به یکباره صورت گیرد آن را انفجار گویند. بنابراین وجود س ه عامل برای اشتال لازم است: مواد قابل اشتعال، حرارت و اکسیژن. موادقابل اشتعال ممکن است به صورت جامد (مانند چوب، پنبه، طلا و ...)، مایع (مانند نفت، الكل، بنزین و ...) و یا گاز باشند.

کلاس بندی آتش سوری بر اساس نوع مواد آتش زا

آتش سوزی بسته به نوع مواد آتش زا به پنج کلاس A-B-C-D و Kتقسیم بندی میشود.

کلاسA:حریق های ناشی ازمواد سوختنی معمولی نظیر چوب،پارچه،کاغذ،لاستیک و انواع پلاستیک ها بوده.

کلاسB:حریق های ناشی ازمایعات قابل اشتعال،مایعات سوختنی،گریس نفتی،روغن،حلال ها،لاک های صنعتی،الکل ها و گاز های قابل اشتعال.

کلاس C:حریق های ناشی از تجهیزات الکتریکی دارای جریان بوده.

کلاس D:حریق های ناشی از فلزات سوختنی نظیر منیزیم،تیتانیوم،پتاسیم،زیرکبود و لیتیوم بوده که جهت اطفا حریق آن ها از خاموش کننده های جاذب گرمایی که با فلزات ترکیب نمیشوند استفاده می شود.

کلاس K:حریق های ناشی از وسایل و تجهیزات آشپزخانه ای که حاوی روغن های آشپزی (روغن ها و چربی های گیاهی)هستند.

سیستم های قابل حمل و یا دستی

خاموش کننده های دستی با توجه به شکل و اندازه بنا و نوع تصرف و درجه حرارت محیط و چگونگی خصوصیات حریق پیش بینی و نصب می شود که از نظر نوع خطر و چگونگی بروز حریق احتمالی به شرح زیر دسته بندی می شود.

- حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی

برای ساختمان های بالای 15 طبقه سازه ای طراحی زون جدیدبا مخزن مشترک نیز طبق بندهای فوق عمل خواهدشد.

حداقل قطر رایزر برای ساختمان ها تا 4 طبقه 2 اینج،ساختمان های 5 تا 7 طبقه 2 1/2اینچ ،برای ساختمان های 8 تا 10طبقه 3اینچ و برای 11 تا 15 طبقه 4 اینچ خواهد بود.

سیستم مرکب (تر وخشک)

دراین نوع سیستم با توجه به شرایط ساختمان نظیرمساحت،ارتفاع وغیره،از ترکیب دو سیستم تر وخشک همزمان استفاده می گردد.

اطفاء حریق اتوماتیک (آب پاش یا اسپرینکلر)

 آب پاش یا اسپرینکلر جزیی از سامانه پاششی اطفا حریق است و زمانی که اثری از آتش سوزی را تشخیص دهد مانند وقتی که دما از میزان مشخصی فراتر رود، آب را تخلیه می کند. اسپرینکلر آتش نشانی به طور گسترده ای استفاده میشود و در هر سال در سراسر جهان بیش از ۴۰ میلیون اسپرینکلر نصب می گردد. در ساختمان هایی که توسط اسپرینکلر آتش حفاظت شده و دارای طراحی و نگهداری استاندارد باشد، بیش از 99 درصد از آتش سوزی ها به تنهایی توسط اسپرینکلر کنترل می شود.

- دبی آب در آب پاشها برای محل های کم مخاطره 0/1 گالن بر دقیقه و برای محل های با مخاطره معمولی0/15 گالن بر دقیقه و برای محل های پرمخاطره0/5 گالن بر دقیقه می باشد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر