تاسیسات ساختمان های بلند مرتبه

آبرسانی ساختمانهای بلند مرتبه-منطقه بندی (زون بندی) ساختمانهای بلند مرتبه

511


تاسیسات ساختمان های بلند مرتبه
آبرسانی ساختمانهای بلند مرتبه
 (انجمن تهویه مطبوع آمریکا) برج به ساختمانی گفته میشود که ارتفاع آن از SHIRAE طبق تعریف کمیته فنی سازمان
300فوت(معادل 91 متر) بیشتر باشد.
طبق تعریف NFPA( انجمن آتش نشانی آمریکا)ساختمانی بلند مرتبه است که در آن تخلیه اضطراری عملی نباشد و  در زمان حریق به دلیل بزرگ بودن ساختمان ، باید از داخل ساختمان با حريق مقابله شود.
طبق تعریف CTBVH (انجمن مسکن های شهری و ساختمانهای بلند)، به ساختمانی بلند گفته می شود که بلند بودن آن تاثیری در طراحی و کاربرد آن نداشته باشد.
طراحی و نقشه لوله کشی سیستم های آبرسانی برای ساختمانهای بلند عمدتا متاثر از فشار هیدرو استاتیک روی سیستم لوله کشی و در نتیجه ارتفاع ساختمان است. این وضعیت روی طراحی سیستم های لوله کشی آب سرد، آب گرم و آب مخزن بخار در ساختمان اثر می گذارد. لوله کشی آب داخلی و لوله آب پاش به خاطر جزییات دقیق طراحی، کمتر با مشکلات هیدرواستاتیک مواجه میشوند. ویژگی اصلی در طراحی سیستم لوله کشی در یک ساختمان بلند، فشار هیدرواستاتیکی است که به واسطه ارتفاع ساختمان به وجودمی آید.این فشار هیدرواستاتیک نه تنها روی لوله کشی، اسباب و شیرها مربوط به آن، بلکه روی تجهیزات نصب شده درساختمان نیز تاثیر می گذارد. علاوه بر افزایش فشار استاتیکی ارتفاع هیدرواستاتیک ساختمان به وجود آمده است، فشارهای دینامیتی هم وجود دارند که لزوما از طریق پمپها در هر ساختمان بلندی به وجود می آیند و این فشارها را باید به فشار استاتیکی اضافه کرد تا بتوان فشار کاری موجود در هر بخش از سیستم لوله کشی ساختمان را براورد کرد. فشار دینامیک موجود در پمپ تلفیق عناصر زیر خواهد بود:
الف- افت حاصل از لوله کشی و اجزای مربوط به آن.
ب- فشار در دورترین تجهیزات که لازمه حرکت و کارکرد دستگاه است
پ- افت فشار در شیر کنترل دستگاه و افت حاصل از اصطکاک یا افت فشار در سرتاسر دستگاه.
منطقه بندی (زون بندی) ساختمانهای بلند مرتبه
در ساختمانهای بلند برای اینکه بتوان ساختمان را آبرسانی نمود و حداقل و حداکثر فشار پشت لوازم بهداشتی از ارقام مقرر تجاوز نکند، یعنی در حالتی که شیرها بسته هستند فشار از 40 متر ستون آب بیشتر نشود و در حالتی که شیرها باز هستند حداقل فشار کمتر نشود، باید ساختمان در ارتفاع به دو یا چند منطقه (زون) تقسیم شود. بعد از منطقه بندی (زون بندی) می توان به روش های مختلفی مانند استفاده از مخزن ثقلی، بوستر پمپ و ... ساختمان را آبرسانی کرد. بدیهی است موقعی که شیرها باز هستند در افت فشار لوله کشی، افت کنتور نیز باید لحاظ شود.
- برای منطقه بندی ساختمان باید دو شرط زیر همزمان تحقق پذیرد:
درحالت شیر بسته    H in – H st1 < 40m H2o
در حالت شیر باز    H in – [H st2+Hl+Hv+Hc] >0
در فرمول های فوق منHin فشار آب ورودی به ساختمان، Hl افت فشار لوله کشی، Hv حداقل فشار در پشت شیرهای لوازم بهداشتی Hc افت فشار کنتور، Hst1 و Hst2 ارتفاع استاتیک پایین ترین و ارتفاع استاتیک بالاترین مصرف کننده تا پمپ بر حسب متر ستون آب می باشد.
-در صورتی که از مخزن و پمپ در سیستم آبرسانی استفاده شده است، افت فشار کنتور (H) صفر خواهد بود.
- نرخ افت فشار در سیستم آبرسانی از رابطه زیر تعیین می شود:

در رابطه فوق R نرخ افت فشار سیستم، Hl افت فشار لوله کشی و Lep طول معادل طولانی ترین مسیر (شامل طول  لوله کشی و اتصالات )از پمپ تا آخرین مصرف کننده می باشد.
- منطقه بندی ساختمان ها با استفاده از مخزن ثقلی، بوستر پمپ دور ثابت، بوستر پمپ دور متغیر یا روش های دیگر صورت می گیرد.
-در سیستم بوستر پمپ دور ثابت همیشه یک منبع تحت فشار (منبع انبساط با فشار1 بار یا 10 متر ستون آب داریم. به عبارت دیگر تغییرات فشار ناشی از کارکرد پمپ دور ثابت 10 متر ستون آب می باشد. بنابراین اگر سیستم بوستر پمپ دور ثابت بود، 10 متر ستون آب از فشار هر پمپ کم میکنیم.
- سیستم های بوستر پمپ دور متغیر نیازی به منبع تحت فشار ندارند.
-برای کاهش تعداد منطقه بندی و کمترکردن تعداد رایزرها و مواد مصرفی، می توان پمپ با فشار بالاتر به کار برد که در این صورت باید از شیر فشارشکن استفاده شود.
-حجم مخازن اولیه که در منطقه بندی ساختمانهای بلند مرتبه استفاده می شود، یک سوم مخزن ذخیره اصلی می باشد.