استخر

عوامل موثر و حائز اهمیت در عمل گردش آب استخر

186

سیرکولاسیون
در این مطلب به روش صحیح گردش آب استخر و به آنالیز سیستم سیرکولاسیون خواهیم پرداخت
عوامل موثر و حائز اهمیت در عمل گردش آب استخر
(Pool Water Circulation)
فیلتر شنی:
شفاف نگهداشتن آب استخر، بمعنای واقعی کلمه یک علم است.
نگهداری آب زلال و مناسب و ایجاد تمهیداتی جهت جلوگیری از کدر شدن و یا رشد جلبک در آب؛ از بخش های بسیار مهم ساخت استخر محسوب میشود. حتی اگر سطح مواد شیمیایی آب استخر در تعادل باشند، در صورت عدم گردش مناسب آب استخر؛ مشکلاتی در زلال ماندن آب در طی زمان بوجود خواهد آمد.
گردش مناسب آب و هدایت آن به سیستم فیلتراسیون؛ باعث ایجاد جریان در آب استخر و جلوگیری از رکود آب خواهد شد و این مهم موجبات شفافیت و زلال ماندن دائم آب استخر را فراهم خواهد آورد. شما معمولا می توانید با رفع مشکل گردش آب استخر و تنظیم دقیق پروسه سیرکولاسیون؛ تغییرات چشمگیری را در کیفیت آب استخر تان شاهد باشید.
موقعیت جت ها و دمنده های آب استخر :
هر استخــر خانگی معمولا دارای دو تا سه جت و یا دمنده میباشد که مسوولیت آنها با فشار دمیدن آبی است که از طریق سیستم گردش آب و عبور از فیلترها به استخر باز می گردد.
جهت دستیابی به گردش(سیرکوله) موثر، آب استخر را به کمک دمنده های استخر که در جهت های مختلف قرار میگیرند؛ از طرفی به استخر تزریق کرده و ازطرف دیگر به کمک سیستم اسکیمر و یا سرریــز، به درون تصفیه خانه هدایت نمایید. جهت گردش آب استخر و تعیین موقعیت جت ها و اسکیمر ها بسته به شکل و نوع استخر طراحی و مشخص می گردد.
بطور کلی بهتر است دمنده ها در قسمت عمیق تر و مقابل اسکیمر ها تعبیه و جایگذاری شوند. این امر باعث می شود که آب نقاط عمیق استخر نیز در گردش باشد و گردش آب بدرستی صورت پذیرد.
بررسی مناطق مرده یا نقاط کــور در استخر:
هر چقدر شما مکان جت ها(دمنده ها) و اسکیمرها را دقیق انتخاب نمایید؛ باز هم نقاط مرده یا کور در استخر وجود خواهد داشت که گردش و سیرکولاسیون در این بخشها بدرستی انجام نمی پذیرد.
این نقاط معمولا در مجاورت اسکیمر ها و لوله های بازگشتی؛ پشت پلکان ها؛ گوشه ها و زوایای استخر های مستطیل شکل؛ بخش مرکزی استخر های گرد و یا بیضی شکل و نیمه پایین استخر هایی که فاقد سیستم تخلیه مرکزی و کف کش هستند مشاهده می شوند.
قرار دادن جت ها(دمنده ها) متمایل به سمت کف استخر(این امر باعث گردش موثر آب میگردد)؛ استفاده از کف شور ها و یا استفاده از جت های چرخشی 360 درجه؛ باعث جلوگیری از بوجود آمدن اغلب این نقاط کور خواهد شد.
پیاده سازی و تنظیم صحیح و استاندارد جهت گردش آب یکی از مهمترین بخش های سیستم سیرکولاسیون آب استخر محسوب میگردد.
نظافت و سرویس استخر به طور منظم:
نظافت منظم استخر در عمل سیرکولاسیون و گردش آب تاثیر بسزایی دارد. با کمک یک فرچه نقاط مختلف استخر؛ خصوصاً نقاط کور و مرده؛ کلیه کثیفی ها و جلبک ها و آلاینده های دیگر که به دیواره ها چسبیده اند و همچنین نقاطی که جریان آب در آن کمتر است را پاکسازی نمایید..
در بخش نظافت استخر میتوان از پمپ های وکیوم و یا جاروب های رباتیک و اتوماتیک نیز استفاده نمود.(جاروب های اتوماتیک توسط برنامه ریزی مشخص و قابل تنظیم؛دیواره ها و کف استخر را توسط فرچه ها و پمپ وکیوم خود پاکیزه می نمایند.)
استخر ها معمولا هر هفته یکبار نیاز به نظافت دارند که توسط جاروب های با دسته تلسکوپی بلند و پمپ وکیوم میتوانید نقاط دور از دسترس را نیز تمیز نمایید.
 
آموزش طریقه بک واش فیلتر شنی:
نظافت و پاکسازی فیلتر شنی:
{بکـ واش فیلتر شنی استخر و جکوزی (Sand Filter Back Washٍ) }
تمیز کردن فیلترشنی به طور منظم بمنظور جلوگیری از انسداد  می باشد که این امر موجب افزایش عملکرد سیستم فیلتراسیون و تصفیه آب استخر و جکوزی خواهد شد.
در فیلتر های کارتریجی، با خاموش کردن پمپ و باز کردن دریچه های آبرسانی در بالای فیلتر و پورت تخلیه در قسمت پایین فیلتر کارتریجی، می توانید فیلتر را نظافت نمایید. به اسن صورت که ضمن بیرون آوردن کارتریج ها، با فشار آب آنها را کاملاً شستشو دهید. سپس مخزن فیلتر را نظافت نمایید.
جهت نظافت فیلتر های شنی نیز با خاموش کردن پمپ و باز کردن شیر تخلیه و یا شیر بک واش (BACK WASH)، کلیه رسوبات فیلتر شنی طی یک عملیات برگشتی آب؛ تخلیه شده و پس از آن عمل فیلتراسیون بدرستی انجام می پذیرد.
آموزش 6 حالت شیر چند راهه فیلتر شنی
حالت فیلتراسـیـون و تصفیه آب استخر و جکوزی (Filter)
جریان آب استخر یا جکوزی از پمپ سیرکوله به فیلترشنی هدایت میگردد.
سپس آب از سمت فوقانی سیلیس، به سمت پایین حرکت کرده و پس از تصفیه و فیلتـراسیون، از طریق نازلها و رایزر (رایــزر: لــولـه عمــودی درون فیلترشنی میباشد)، به سمت بالا و با خارج شدن از بخش خروجی شیر، وارد استخر یا جکوزی میگردد..
این حالت(حالت فیلتر FILTER)، وضعیت عادی کارکرد فیلتر در زمان تصفیه آب استخر یا جکوزی محسوب میشود.
حالت بک واش (Backwash)
در حالت بکواش فیلتر های شنی، آب از پمپ وارد فیلتر شده و با حرکت از درون رایزر فیلتر به سمت پایین، از بخش تحتانی سیلیس به سمت بالای آن شروع به حرکت مینمایـد (دقیقـاً عکـس فـرآیند فیلتراسیون که در مطلب بالا به آن اشاره شد)
هدف از این فرآیند معکوس، شسـت و شـوی کامل سیلـیـس ها، آلودگی ها و مواد چسبیده به آنها میباشد و باعث نظافت سیلیـس ها میگردد.
آب خروجی، سپس وارد شیر چند حالته شده و از بخش تخلیه (Waste) از فیلتر خارج، و وارد فاضلاب میشود.
در واقع بک واش، بمنظور شستشوی سیـلـیس ها توسط معکوس نمودن جریان آب در فیلتر شنی مورد استفاده قرار میگیرد.
حالت شستشو(Rinse)
حالت شستشوی فیلتر که پس از بک واش انجام میپذیرد، جریان آب از پمپ سیرکوله به سمت فیلترشنی وارد، و از قسمت فوقانی سیلیس ها به سمت پایین حرکت مینماید و در نهایت از طریق لوله عمودی درون فیلتر به سمت بالا هدایت گردیده و وارد شیر چند راهه میشود. (مانند مسیر جریان آب در حالت فیلتراسیون عادی).
نهایتاً این آب از درون شیر جند حالته و از طریق بخش تخلیه آب، به سمت فاضلاب هدایت میشود.
از وضعیت “شستشو”، جهت راه اندازی و تمیز نمودن فیلترشنی و همینطور آماده سازی بستر سیلیس پس از بک واش استفاده میگردد.
حالت تخلیه (Waste)
در حالت تخلیه، آب از طریق پمپ وارد شیر شده و بدون وارد شدن به داخل فیلتر، مستقیماً به فاضلاب تخلیه میشود. استفاده از این حالت، جهت مواقعی کاهش سطح آب استخر یا تخلیه آب استخـر استفاده میگردد.
حالت بسته (Closed)
در حـالـت بسـتـه، هیـچـگــونــه جــریانی درون شـیر چـند حـالتــه وجـود نخواهد داشـت.
توجه داشته باشید؛ در مواقعی که پمپ سـیرکولــه فعال و روشن است، تـحـت هــیـچ عـنـوان شــیر چـند راهــه فــیـلــتر شـنی را در حالت بـسـتــه قــرار نــدهـید.
حالت بازگـردش (Recirculate)
در این وضعیت، آب از سمت پمپ وارد شیر چنـد راهـه شده و بدون ورود به فیلترشنی، از طریق بخش خروجی، مجدد به کاسـه استخر وارد میگردد.
در واقع استفاده از این حالت، برای مواقعی که به گردش آب استخر بدون عبور از فیلتر، فارغ از فرایـند فیـلـتراسیون نیاز است؛ مورد استفاده میگیرد.
بمنظـور اینکه فرایـند فـیلـتراسـیون فـیلـتـر شـنی عمـلکـرد صـحـیحـی داشـته باشـد؛ نظافـت سـیلـیس و نـوع آن از اهمیت بسـیـار بالائی برخوردار میبـاشد..
استخرها از نظر چگونگی تامین و گردش آب در سه گروه طبقه بندی می شود:
استخرها با آب راکد (خزینه):
این نوع استخر در واقع چیزی بیش از یک وان حمام بزرگ نیست که ممکن است به عنوان استخر خصوصی مورد استفاده قرار گیرد و مانند یک مخزن آب بدون سیستم گردش و فیلتر می باشد که تا زمان آلودگی کامل، آب آن تعویض نمی شود.
در طراحی این نوع استخر، در اماکن عمومی باید به ازای هر شناگر 500 گالن آب در هر بار تعویض منظور نمود. این عامل سبب افزایش بی رویه حجم تاسیسات و استخر و اتلاف مقدار زیادی آب می گردد. همچنین استخر در فواصل تعویض آب، برای مدت طولانی خارج از سرویس خواهد بود. به دلیل افزایش مداوم آلودگی، لازم است قبل از هر دوره استفاده از استخر، آب آن ضد عفونی شود. اما تعیین میزان دقیق کلر مورد نیاز غیر ممکن است و از این رو باید در استفاده از کلر، مقدار ماکزیمم را در نظر گرفت؛ این عامل خود سبب به خطر افتادن سلامت شناگران خواهد شد. به دلیل نقایص ذکر شده و مهمترین آن ها درصد آلودگی بالا، در حال حاضر از این گونه استخرها استفاده نمی شود.
استخرها با جریان آب گذرا:
طراحی این گونه استخر، زمانی ممکن است که جریان آب لازم از منابعی مانند رودخانه، چشمه، دریاچه و...تامین شود. کاربرد این روش با استفاده از لوله کشی آب شهری به دلیل مصرف بسیار زیاد آب مقرون به صرفه نیست. در این روش مجازی ورودی و خروج آب در کاسه استخر، باید در محلی تعبیه شود که هیچ نقطه راکد و مرده ای ایجاد نشود.
به منظور حفظ سلامت شناگران بهتر است میزان خلوص و کیفیت آب مصرفی، مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر بر مبنای بسیاری از استانداردها و آیین نامه ها، استفاده از استخرهای راکد یا جریان آب گذار مجاز نیست.
استخرها با سیستم گردش آب بسته:
این روش یکی از متداول ترین راه های پاک سازی و تعویض آب استخر به شمار می رود که در آن آب به صورت پیوسته، بهوسیله پمپ سیرکولاتور و سیستم لوله کشی از استخر به سمت تجهیزات فیلتراسیون منتقل شده و پس ار تصفیه، عبور از مبدل گرمایی (در تابستان فرآیند گرمایش آب انجام نمی شود) و کلرزنی به استخر باز گردانده می شود. در این روش لازم است دریچه های ورودی و خروجی آب به تعداد لازم و در محل مناسب از کاسه استخر نصب شود. ضمن آن که به منظور جبران آب تلف شده (در اثر خروج شناگران از استخر) باید مقداری آب تازه به مدار افزوده شود.
مهم ترین عوامل تاثیر گذار در طراحی سیستم گردش آب عبارتند از:
• نرخ تعویض آب استخر(محاسبه دبی آب سیرکولاسیون)
• مقدار آب جبرانی
• بار ناشی از حضور شناگران
• تعداد و موقعیت مجاری ورودی و خروجی آب
• طراحی سیستم گردش آب
• طراحی سیستم لوله کشی آب و فاضلاب و چیدمان تجهیزات موتورخانه
محاسبه حجم آب استخر
نخستین گام در طراحی سیستم گردش آب، محاسبه حجم آب استخر است. به کمک روابط زیر می توان مساحت و ظرفیت انواع استخر را محاسبه کرد.
استخرهای مستطیلی
Area= L * W
L: طول استخر (ft)
W: عرض استخر (ft)
D: عمق متوسط استخر (ft)
VL: حجم آب استخر (US gal)
در این رابطه 5.7 ضریب تبدیل فوت مکعب به گال می باشد.
در مورد استخرهایی که شیب آن ها در مقطعی به صورت ناگهانی افزایش می یابد می توان حجم را به دو بخش کم عمق و عمیق، تقسیم و مقادیر بدست آمده را جمع کرد.
استخرهای بیضوی
Area= π * RaRa
Ra
: شعاع کوچک استخر (ft)
Rb: شعاع بزرگ استخر(ft)
D: عمق متوسط استخر (ft)
VL: حجم آب استخر (US gal)
VL= Area * D * 7.5
استخرها با اشکال نامنظم (قلوه ای):
به منظور محاسبه حجم آب اینگونه استخرها می توان آن را به اشکال هندسی منظم تقسیم بندی نمود و یا می توان از رابطه تقریبی زیر استفاده کرد:
Area = 0.45L(Da + Db)
Da: قطر کوچک استخر (ft)
Db: قطر بزرگ استخر (ft)
L: طول استخر (ft)
D:عمق متوسط استخر (ft)
VL: حجم آب استخر (US gal)
VL = Area * D * 7.5
شرکت فنی مهندسی فرنام انرژی